Relaksacja dzieci

Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci były genialne.

Wspaniała wyobraźnia i pamięć to elementy genialności.

„Żeby dokonać wielkich rzeczy, musimy nie tylko działać, ale także marzyć, nie tylko planować, ale także wierzyć” – powiedział Anatol France. Ludzie, którzy osiągają mniej niż mogą, uważają, że są mniej zdolni, niż są. Ich wyobrażenia o samym sobie ogranicza ubóstwo ich marzeń.

Wyobraźnia kieruje wszelkimi działaniami człowieka. W swoim wewnętrznym wyobrażeniu możesz wykreować się na gwiazdę, na przegranego, albo na takiego, który nigdy nie dobiegnie do mety. Twój umysł to inżynier, a konstruowane przez niego wyobrażenia kreują plany twojego życia.

Czym są ćwiczenia relaksacyjne?

Ćwiczenia relaksacji z wykorzystaniem wyobraźni i wizualizacji pomagają w przenikaniu w głąb naszej psychiki niezależnie od wieku. Tak jak obrazy z naszych snów są konieczne dla rozwoju naszego ducha, tak ćwiczenia wyobraźni w relaksacji pozytywnie wpływają na procesy fizyczne (wizualizacja zdrowienia lub sukcesów w sporcie, w pracy, w nauce, w życiu osobistym).

Wyobraźnia staje się bardziej wyrazista w czasie relaksacji na poziomie alfa (częstotliwość fal mózgowych między 7 – 14 cykli/s.) i jeszcze bardziej wyrazista w czasie snów.

Jean Houston pisze o tym tak: „Wiele dzieci ma naturalny dar wizualizacji. Wizualne myślenie jest u nich niejednokrotnie wykształcone silniej niż werbalne.” Nasz tradycyjny system edukacji niestety i narzucone przezeń procesy werbalno-linearne odcinają dzieci od ich umiejętności myślenia obrazowego. Skutkiem tego są: pogorszenie wyników w nauce i kompleks niższości. Co w dalszym etapie życia wpływa na obniżenie poczucia własnej wartości, umiejętność rozwiązywania problemów i radzenie sobie ze stresem, a tym samym umiejętność osiągania sukcesów.

Trening relaksacji jest zawsze połączony ze spokojnym oddechem i rozluźnieniem ciała, dzięki czemu wycisza, uspokaja i wzmacnia organizm, a także uodparnia przed chorobami. A wyobraźnia i wizualizacja uruchamia w młodym człowieku jego prawdziwą moc, wiarę we własne możliwości i rozwój wielu zdolności.

Myślenie obrazami ma znaczenie w procesach kreatywnych. Wiele wskazuje na to, że znani badacze czy artyści ujrzeli swoje dzieła, czy odkrycia najpierw jako obrazy.

Dlatego nauka ćwiczeń relaksacji i świadomego oddychania jest tak bardzo ważna już we wczesnym dzieciństwie.

Małe dzieci mogą czasem wykonywać te ćwiczenia z otwartymi oczami; również wtedy przebywają na poziomie alfa – jest to dominująca częstotliwość fal mózgowych u dzieci do ok. 10-go roku życia.

Do ćwiczeń relaksacji dzieci mogą siedzieć lub położyć się wygodnie, tak, by kręgosłup był wyprostowany. Rozluźnienie ciała, spokojny oddech i uruchomienie wyobraźni, zwłaszcza skupienie jej na pozytywnych obrazach i emocjach daje najlepsze efekty. Dzieci stają się bardziej twórcze, kreatywne, opanowane i skoncentrowane.

Już 5 min ćwiczeń codziennej relaksacji przy spokojnej muzyce daje po trzech tygodniach znakomite efekty. Jeszcze lepsze dają ćw. 10-cio minutowe.

W domu dobrze jest wykonywać te ćwiczenia po południu lub przed zaśnięciem – wtedy można w ich trakcie zasnąć; co daje zdrowy, naturalny sen.

Tego typu trening mogą rozpoczynać dzieci od ok. 3. go roku życia. Ćwiczenia te są wtedy w formie bajkowych opowieści, w które wplecione są rymowane afirmacje, a w tle spokojna muzyka. Dla starszych dzieci i młodzieży można wprowadzać innego typu relaksacje, ukierunkowane na dane cele.

W szkole 5-cio, 10-cio minutowe ćwiczenia relaksacji można wykonywać na początku lekcji, przed sprawdzianami, lub na podsumowanie lekcji.

Wielu nauczycieli, w tym ośrodek metodyczno – edukacyjny w Mikołowie, którzy ze mną współpracowali, korzystali z opracowanych i nagranych przeze mnie ćwiczeń audio. Efektem takich sesji podczas lekcji języka polskiego po paru miesiącach ćwiczeń, widoczna była poprawa samopoczucia uczniów i lepsze oceny.

Jak zachęcić dzieci do ćwiczeń relaksacji?

Dobrze jest szczerze z nimi porozmawiać i powiedzieć im o korzyściach. Dla dzieci w wieku szkolnym na pewno ważne jest to, że dzięki takim metodom będą mogły się odstresować, lepiej koncentrować i szybciej uczyć, a co za tym dalej idzie, mieć więcej wolnego czasu. Będą łatwiej i lepiej pisać sprawdziany i zdawać egzaminy, ale przede wszystkim będą mogły szybciej spełniać swoje marzenia i osiągać życiowe sukcesy.

Uważam, że w dzisiejszych czasach szybkiego tempa życia, nauka ćwiczeń relaksacji jest dla dzieci podstawą prawidłowego rozwoju i byłoby wspaniale, gdyby została wdrożona do życia w naszych domach i szkołach. Byłoby cudownie, gdyby stała się naturalnym elementem naszego życia każdego dnia.

Autor artykułu: Bożena Lewicka

Certyfikowany wykładowca Samokontroli Umysłu Metodą Silvy, pedagog, coach, trener i praktyk oddechu Breathflow.

Stworzyłam i nagrałam autorskie programy audio (CD i Mp3) motywacyjno – relaksacyjne na temat pozytywnego myślenia i świadomego życia adresowane dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Główną misją w mojej pracy jest inspirowanie ludzi do tego, by lepiej i pełniej żyć, by świadomie kreować siebie, żyć w harmonii i czuć się szczęśliwym człowiekiem.

Jestem szczęśliwą mamą dwojga wyjątkowych dzieci – Marcina i Julii. Mam zdolności plastyczne, lubię malować obrazy, uwielbiam słuchać muzyki klasycznej, jazzu, rocka i muz. medytacyjnej. Kocham taniec, podróże i jazdę na nartach. Uwielbiam górskie krajobrazy.

Od ponad 25 lat prowadzę kursy Metody Silvy i treningi rozwojowe dla dorosłych i dla dzieci.

Udostępnij tej wpis

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp
Bożena Lewicka

Bożena Lewicka

Zostaw komentarz

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do Newslettera